Parcurile eoliene din Marea Nordului, administrate cu nave construite la „Damen” Galați

de Galati365

Navele construite la Șantierul Naval „Damen” din Galați operează în parcurile eoliene marine din Germania, Danemarca și Olanda, iar asta demonstrează că cel puțin în domeniul construcțiilor navale trecutul industrial al orașului nu este doar istorie.

Cea mai nouă navă din această serie tehnologică este „Bibby WaveMaster Horizon”, lansată la apă în primăvara trecută. A fost construită pentru compania britanică Bibby Marine Services Ltd., o companie importantă pe piața operațiunilor în parcuri eoliene marine. Prima navă din serie, „Bibby Wave Master 1” a fost livrată și date fiind peformanțele tehnice reușite de navaliștii gălățeni, este construită și a doua navă.

Costurile construirii navei sunt confidențiale, dar în domeniul construcțiilor navale o astfel de navă, de tip Service Operations Vessel (SOV), cu lungimea de 90 de metri, este evaluată la aproximativ 200 de milioane de euro. Cea e a doua navă din serie va fi utilizată pentru întreţinerea şi repararațiile instalaţiilir din parcurile eoliene marine „Hohe See” şi „Albatros”, care aparţin companiilor Siemens Gamesa Renewable Energy și EnBW.

 

Noua navă va opera în zona germană a Mării Nordului

Potrivit CEO al Șantierului Naval din Galați, Rino Brugge, noua navă se remarcă prin tehnologiile moderne și complexitate: „Este una dintre cele mai performante nave care ne vor permite să vem acces la platformele eoliene. Tehnicienii și personalul care vor locui la bordul acestei nave, vor avea parte de condiții din cele mai bune. Nava va opera în zona germană a Mării Nordului, la cele două platforme eoliene de acolo”.

Specialiștii de la „Damen” au dezvoltat nava de tipul SOV 9020 în colaborare cu specialiști din industria energiei regenerabile. Reprezentatul companiei din Marea Britanie a precizat că a fost ales șantierul naval din Galați pentru construirea acestei nave pentru că de la construirea primei nave a existat o foarte bună colaborare: „A fost un parteneriat perfect legătura dintre <<Damen >> și compania compania <<Bibby Marine Services Ltd >>. Amândouă sunt afaceri de familie, compania <<Bibby >> are o existență de 212 ani, prin urmare compatibilitatea a fost perfectă. Această navă se bazează pe experiența uimitoare a navei surori <<Bibby ”WaveMaster 1>>.

De la livrarea în septembrie 2017, <<Bibby WaveMaster 1 >> a lucrat în mod continuu în sectoarele eoliene și de petrol și gaze. Prin urmare, suntem încrezători că <<Bibby WaveMaster Horizon >> va funcționa la fel de bine pentru clienții noștri Siemens Gamesa Renewable Energy și EnBW și va stabili un nou punct de referință în operațiunile de operare eoliene offshore și în sectorul de întreținere”, a declarat Stephen Bolton, CEO al Bibby Marine Services LTD din Marea Britanie.

 

Tehnologii moderne pentru intervenții la eolienele marine

Navele din proiectul „SOV 9020 – Wave Master” se remarcă printr-o serie performanțe tehnice care au la bază doi de muncă în comun specialiștilor de la Damen Galați cu cei de la compania proprietară a navei, Bibby Marine Services Ltd.

Nava a fost proiectată de „Damen” cu un sistem de acces cu compensare a mişcării (Walk-to-Work), adică va fi o navă care, pe lângă facilităţile pentru transportul şi manipularea echipamentelor, va permite şi accesul rapid al echipelor de intervenţie pe platformele sau turbinele eoliene marine, ascensorul către pasarela de acces la eoliană având şase platforme de acces.

În construirea navei a fost luat în considerație avântul industriei turbinelor eoliene şi tendința acestei industrii de a avansa către mare, acest concept personalizat garantând accesul confortabil, rapid şi sigur către turbine, cu costuri mai reduse în peste 80% din situaţii, inclusiv în cazul celui mai dificil scenariu şi anume în condiţiile dificile din partea centrală a Mării Nordului.

 

Navă cu stabilitate mărită, prin reducerea impactului valurilor

Companiile care dețin parcurile eoliene, Siemens Gamesa Renewable Energy și EnBW, împreună cu al Bibby Marine Services LTD, căutau soluţii de acces mai facil la turbinele eoliene, iar acest lucru a fost rezolvat prin proiectul SOV 9020, care a avut printre obiective asigurarea unei cât mai bune stabilități în timpul intervențiilor, prin reducerea impactului valurilor.

Asfel, „BibbyWavemaster Horizon” dispune de echipamente moderne de manipulare, sisteme care să permită menţinerea stabilităţii indiferent de condiţiile meteorologice. Corpul acestui tip de navă este mai lung decât cel al unei nave convenţionale de aprovizionare a platformelor maritime, iar secţiunea prova a fost coborâtă cu 1,5 metri pentru a crea forme „V” pronunţate.

Această característică asigură o reducere semnificativă a impactului valurilor şi măreşte eficienţa propulsoarelor prova. Un astfel de propulsor poate asigura o foarte bună manevrabilitate a unei nave, care poate fi rotită „în loc”, la 360 de grade, ca și cum s-ar roti în jurul unei axe. Este instalată la bord și o pasarelă cu autostabilizare, care va permite accesul la structurile turbinelor eoliene. Prin proiect a fost prevăzute și sisteme eficiente pentru optimizarea consumului de combustibil, care va permite ca nava să poată rămâne pe mare perioade de până la o lună.

Cazarea standard tip „Comfort Class 2” asigură 60 de cabine individuale, capacitatea totală de personal la bord fiind de 90 de membri ai echipajului și specialiști în turbine eoliene.

 

Prima navă operează în Danemarca și Olanda

În general, în construcțiile de nave în serie, pe parcursul derulării proiectului sunt aduse anumite modificări în funcție de modul în care se comportă în exploatare prima navă din serie. În cazul proiectului „SOV 9020 – Wave Master”, la a doua navă din serie au fost aduse operate foarte puține modificări, pentru că prima navă din serie, „Bibby WaveMaster 1”, s-a comportat foarte bine în operațiunile desfășurate pe mare. „Prima navă este un pic diferită, operează în alte sectoare. A fost relocată din Danemarca în Olanda, unde urmează să opereze pentru următoarele șase luni”, a declarat CEO Bibby Marine Services LTD.

 

Proiectare mai simplă, grație simulatorului de arhitectură navală

Una dinte facilitățile pe care a doua navă le are în plus, este aceea că „Bibby Wave Master Horizon” va avea o macara diferită, furnizată de SMST din Olanda: „Noul sistem integrat elimină necesitatea unui turn independent de ridicare. Acum, pasarela se blochează de pe turn şi se potriveşte cu ascensorul. În ansamblu, numărul mic de schimbări pe care le-am făcut în această a doua navă arată cât de bună a fost prima”, a declarat unul dintre inginerii care lucrează la proiect.

Reprezentanții Șantierului Naval Damen au precizat că procesul de construire a celei de a doua nave din serie va fi mai simplu, în primul rând grație experienței câștigate la construirea primei nave, dar și datorită simulatorului de arhitectură navală „Damen HIL”, cu ajutorul căruia au putut fi analizate modificările propuse.

 

Tot la Galați, navă pentru instalarea cablurilor submarine

La Șantierul Naval din Galați e acoperită întreaga gamă de nave speciale pentru construirea și exploatarea parcurilor eoliene marine.

În 2015, tot la Galați a fost construită pentru Deep Ocean Group din Marea Britanie, o altă navă cu performanțe tehnice deosebite, „Maersk Connector”, specializată pentru instalarea cablurilor submarine pentru transportul energiei electrice de la parcurile eoliene din Marea Nordului.

Cu „Maersk Connector” compania britanică și-a îmbunătățit capacitatea de instalare a cablurilor submarine, pentru că nava poate instala simultan două cabluri electrice submarine.

Cornel Moisescu

 

 

 

0 comentariu

Articole ce te-ar putea interesa

Adaugă un Comentariu

Acest site foloseste module Cookie pentru imbunatatirea experientei de navigare. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare Accepta Detalii

Politica de Cookies