Arhitectura navală, domeniu de top al economiei gălățene

de Galati365

După IT, un alt domeniu în care specialiștii români sunt apreciați în toată lumea este cel al proiectării și construirii de nave. Iar în acest domeniu, Galațiul se află pe o poziție extrem de importantă, pentru că de 80 de ani singurul oraș din țară în care există o facultate de inginerie navală, dar a funcționat și o „orizontală” a industriei navale românești, de la institutul de proiectări Icepronav și Șantierul Naval la Uzina Mecanică Navală, Elnav și Trefo.

La Galați, avem o importantă tradiție în construcții navale încă din anii 70-80, când la șantierul naval erau construite nave pentru companii din Norvegia, Grecia, Israel, India, Rusia sau China.

După o perioadă de incertitudini prin care a trecut toată industria navală la începutul anilor 90 și privatizările șantierelor navale, în cea mai mare parte reușite, industria navală s-a relansat și acum în România sunt construite nave sofisticate, de la nave pentru parcurile eoliene din Marea Nordului sau nave pentru instalarea cablurilor marine, la un spărgător de gheață pentru cercetări în Anctartica, construit pentru Guvernul Australiei.

 

Marea provocare, arhitectura navală

Cea mai provocatoare, dar și cea mai complexă parte din proiectarea navelor este arhitectura navală, pentru că asta înseamnă proiectarea corpului navei astfel încât să fie asigurate flotabilitatea și stabilitatea navei în condițiile dificile de pe mare, dar și o cât mai mică rezistență întâmpinată de corpul navei la înaintare.

Domeniul a ținut pasul cu dezvoltarea tehnologică și la acest moment temele cercetărilor în arhitectura navală sunt modelarea numerică a fenomenelor de curgere cu suprafaţă liberă în jurul carenei (partea corpului navei care se află sub suprafața apei), optimizarea hidrodinamică a formelor navei, hidrodinamica propulsoarelor sau performanţele de manevrabilitate şi seakeeping.

Odată proiectată silueta unei nave, e realizată o machetă 3D, care e supusă testelor din „bazinul de carene”, în baza acestora fiind optimizată arhitectura corpului navei.

„ShipDX”, testul de profesionalism al studenților navaliști din Galați

Anul trecut, a avut loc cea de a 2-a ediție, „ShipDX”, competiție destinată studenților din anii 2 și 3 de studiu de la Facultatea de Arhitectură Navală din cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați.

Printre obiective acestei competiții se află dezvoltarea capacităților de lucru în echipă și rezolvarea problemelor neprevăzute, dar și capabilitatea de a-și asuma responsabilitatea pentru produsul livrat. Studenții au proiectat formele unor nave de pescuit și au testat modelele 3D în „bazinul de carene”, standardul impus, cea mai redusă rezistență la înaintare, fiind măsurat la a 2-a zecimală. S-au înscris 11 echipe, dar la etapa finală au fost promovate numai 6, în urma testelor de bazin pe primele trei locuri plasându-se echipele „Dao Ship”, „Protoship” și „Novice Crew”. Pe lângă premii, tinerii au ocazia de a intra în contact cu nume importante din industrie și de a se face remarcați în vederea angajării chiar de pe băncile facultății.

Cum să reușești o afacere în arhitectura navală

Competiția „ShipDX” a fost organizată de Facultatea de Arhitectură Navală în parteneriat cu o firmă înființată în 2016, dar care are deja o istorie interesantă. Este o firmă înființată de trei absolvenți ai facultății, care la treizeci și ceva de ani au reușit performanța în domeniul arhitecturii navale. După absolvirea facultății, Liviu Gălățanu, Alin Pohilcă și Liviu Moise, au plecat în țări din vestul Europei, în care consultanța și designul naval au o mare tradiție.

Au lucrat pentru mari companii de nivel internațional, Det Norske Veritas, Subsea7, Petrofac, Global Maritime. În 2016, s-au întors în țară, la Galați și au înființat firma GLO Marine, specializată în consultanță și arhitectura navală. Au investit 40.000 de euro în tehnică IT performantă.

După o primă colaborare cu Șantierul Naval Vard din Tulcea s-au impus în domeniu și au încheiat anul 2017 cu o cifră de afaceri de peste 350.000 de euro. În 2018, cifra de afaceri a crescut la 650.000 de euro.

De la 3 angajați în 2016 acum echipa a crescut la aproximativ 50 de angajați, majoritatea fiind studenți sau absolvenți ai Facultății de Arhitectură Navală. În portofoliu au deja 11 nave proiectate, între care, cargouri, nave speciale, dar și patru nave de croazieră.

 

O industrie în care încrederea contează foarte mult

Reușita tinerilor ingineri navaliști din Galați într-un domeniu atât de sofisticat pare incredibilă, dar e demonstrată de cifre și se explică prin aceea că are ca fundament regulile de bază din domeniul construcțiilor de nave, profesionalism și seriozitate.

Într-un interviu, Alin Pohilcă a explicat că încrederea este elementul esențial în relaționarea din industria navală: „Este o industrie în care încrederea contează foarte mult. Toată lumea își analizează riscurile, pentru că nu dai o navă pe mâna oricui, deoarece se pot întâmpla foarte multe lucruri rele dacă nu e profesionalism. Noi am beneficiat de două mari avantaje, experiența noastră în firme foarte mari din vestul Europei și relația pe care am avut-o de-a lungul anilor cu Facultatea de Arhitectură Navală.

Industria este destul de mică, oamenii de la nivel decizional, dar și inginerii, se cunosc destul de bine și dacă îți construiești un portofoliu în primii 5-10 ani, toată lumea știe că ești un inginer bun. Aia e cartea ta de vizită. Iar în business, cel mai important lucru este să inspiri încredere. Asta este cel mai important. Când te așezi la masă cu persoane de nivel de decizie în companii care îți oferă contracte trebuie să fii sigur pe tine”.

Se poate spune că acest domeniu de top are un viitor sigur la Galați și va constitui un punct de referință în refacerea economiei gălățene după declinul înregistrat în ultimii treizeci de ani prin distrugerea societăților industriale din oraș.

Cornel Moisescu

 

0 comentariu

Articole ce te-ar putea interesa

Adaugă un Comentariu

Acest site foloseste module Cookie pentru imbunatatirea experientei de navigare. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare Accepta Detalii

Politica de Cookies